Select Page

Při výběru vhodných bot na běhání je třeba se řídit celou řadou věcí. Do úvahy vezměte i tato klíčová slova – supinace a pronace. Dva pojmy, na něž v běžeckých knihách často narazíte, ale stále se v nich většina lidí nedokáže vyznat.

 
Supinace, tj. nohy do O: boty nadměrně sešlapané na vnějších hranách.

Pronace, tj. nohy do X: boty nadměrně sešlapané na vnitřních hranách.

Nadměrná supinace je u běžců méně častá a to i z toho důvodu, že správný běžecký krok mírnou míru supinace předpokládá.

Četnost pronace a supinace u běžců je také důvodem, proč v obchodech nebo katalozích firem najdete většinou jen speciální běžeckou obuv, u níž je ošetřena pronace. Tyto boty mají na vnitřní hraně ochranný prvek, většinou vodící plát, který noze nedovolí se naklápět při dopadu a odrazu směrem dovnitř.

Nákup této obuvi však doporučuji jen v případě, že jste pronátoři oběma nohama. Obecně však platí, že jakoukoliv dysbalanci a plochost nohy je lepší řešit speciálními ortopedickými vložkami, kterými řešíte váš konkrétní a jedinečný problém.

Každá značka má své kopyto. Jste-li běžkyně či běžec, který s běháním začíná a nezná ještě „tu svou značku“, je potřeba si ji nejprve najít. Obejděte prodejny s běžeckou obuví a jednotlivé značky si na svých nohách odzkoušíte, až najdete tu, která vám bude nejvíce vyhovovat. Ta „vaše“ by vám měla sedět na noze jak ulitá a měli byste z ní mít pocit, že bota je jen přirozeným prodloužením vaší nohy.

Běžecké boty pro ženy

Při procházení mezi regály s běžeckou obuví vás možná více zaujmou boty, které budou mít hezčí design, to jsou zpravidla boty pro ženy. Avšak pozor, tyto boty se neliší jen svou barevností a tím, že jsou užší, ale i svou konstrukcí, která zohledňuje nejen specifika ženského běžeckého stylu, ale i to, že ženy mají povětšinou subtilnější konstituci. To znamená, že ochranné prvky jsou jinak nastaveny.

 

Stačí nám jedny běžecké boty? Nebo je lepší jich mít několik typů?

Na běhání stačí jedny boty, ale nejen z praktického hlediska je dobré pořídit si několik párů běžeckých bot. A to z těchto důvodů:

Běhat můžeme po různých površích: silnice, lesní a polní cesty, atletická dráha. Pokud máte to štěstí a můžete využívat pro své běhání všechny možné povrchy, je dobré mít několik párů bot s tím, že mají uzpůsobený tvar podrážky (do terénu hrubší, na silnici jemnější), uzpůsobeny stabilizační prvky (v terénu tužší, aby nám nohu podržely zejména při dopadu), ale i svršek (boty do terénu jsou často vyrobeny z pevnějšího materiálu, který se tak snadno nepotrhá o zachycenou větev, případně mají goretexovou úpravu proti promáčení). Boty do terénu mají také většinou tmavší barvy, neboť první proběhnutí louží na nich není hned tak znát.

Druhým důvodem je to, že je dobré, když bota stačí mezi jednotlivými tréninky dostatečně vyschnout. Prodlužuje se tím její životnost.

Třetím důvodem je, že naše nohy tím, že budeme boty pravidelně střídat, budou dostávat nové impulzy a tolik se nám nezhýčkají. Budou tedy méně náchylné k běžeckým zraněním typu namožených přitahovačů prstů, postranních vazů, bolestivých holení, třísel či všech kloubů.

Nákup běžeckých bot však rozhodně není levná záležitost, a tak jistě nezajdete do obchodu a nekoupíte si rovnou tři až čtyři páry na sezónu. Navíc je lepší si kupovat boty průběžně, abychom se mohli celý rok radovat z toho, že jsme si něco hezkého a praktického dopřáli.

Nejlepší je koupit si jedny boty, v nich naběhat zhruba 400 km a potom si pořídit druhé. Od této chvíle pak boty podle toho, kde zrovna běháme, střídat. Protože funkční vlastnosti všech běžeckých bot, ať levnějších či dražších, odejdou poté, co v nich naběháte či nachodíte 800, maximálně 1000 km, bude vám to pak přesně s tou obměnou vycházet.